Različite tehnike slikanja na platnu

Slikarskih tehnika ima bezbroj – od prstiju do četkica, biljaka i pečata za teksturu, gustih pigmenata i prozračnih vodenastih nanosa nastaju predivne slike, a pred vama je nekoliko saveta i ideja za njihovo izvođenje i kombinovanje.

Slikanje na platnu ne svodi se na jednostavni duet četkica i boja i monotone poteze za farbanje unutar okvira. Uz pomoć različitih boja, priprema platna i alata možete stvarati potpuno različite slike, a ako pustite mašti na volju, dobićete neponovljive rezultate. Evo nekoliko ideja za slikanje na platnu uz pomoć različitih tehnika.

Tehnike slikanja na platnu akrilnim bojama

Slikanje akrilnim bojama biće naročito prijemčivo ljubiteljima slika za zanimljivim teksturama i vidljivim potezima četkica. Ove tehnike slikanja akrilnim bojama na platnu možete koristiti samostalno ili ih kombinovati.

slikanje temperama#1 Slikanje suvim četkama

Ako umočite četkice u boju bez prethodnog kvašenja, dobićete neprozirne i jarke boje sa neravnim ivicama, a u nanosu farbe biće vidljiva tekstura četkice.

#2 Razvodnjavanje boje

Ukoliko akrilnu boju razvodnite poput vodene, dobićete prozirne, gotovo pastelne tonove, u zavisnosti od količine vode s kojom mešate farbu.

#3 „Tačkanje”

Ako tapkate četkom po platnu umesto da vučete poteze, dobićete nanose gustih tačkica, dobre za oslikavanje magle, kapi vode ili mešanje boja.

#4 Prskanje

Ako četkicu koju ste prethodno dobro natopili bojom istresete iznad platna ili pređete prstom preko čekinja, dobićete dobro poznati, neuredni ali vrlo uzbudljivi „splatter” efekat.

#5 Nanošenje farbe nožićem

Probajte da boju koju ste nacedili na nožić za razmazivanje boje na paleti razmažete direktno na platno; gusti slojevi boje daće glatku, bogatu teksturu i jasnu boju, a na nožić možete iscediti i više boja, i dopustiti da vas efekat iznenadi.

#6 Slojevito slikanje

Ne morate u prvom naletu obojiti sve na papiru; možete prvo raditi na pozadini, a zatim se vraćati detaljima i nadograđivati sliku.

Slikanje vodenim bojama na platnu – tehnike i saveti

Za rad s vodenim bojama (odnosno akvarel) biće vam potrebno više vode i mekše četkice, a ako planirate da koristite vodene boje na platnu, prvo ga morate pripremiti na odgovarajući način kako bi se boje upijale kao na papiru.

Kada ste pripremili platno uz pomoć Gesso podloge i prajmera, možete slikati na njemu na razne načine: kao kod akrilnih boja, možete koristiti manje ili više razblažene boje, tačkati i prskati. Ovo su neke tehnike svojstvene nežnim i prozirnim bojama kao što su vodene.

slikanje sundjerima#1 Vlažna podloga

Skicirajte crtež, nakvasite ga vodom koju ste blago tonirali željenom bojom, a onda dodajte tamnije slojeve boje dok je crtež još uvek vlažan.

#2 Utapanje boja

U dobro razvodnjene nanose jedne boje dodajte drugu boju, jednako razvodnjenu, kako bi se ulile jedna u drugu i napravile postepene prelaze.

#3 Slikanje u slojevima

Kako su vodene boje tanke, možete ih mešati direktno na platnu, slikanjem preko osušenih nanosa.

#4 Podcrtavanje i precrtavanje

Detaljni crteži tamnim olovkama i rapidografima lepo će izgledati s podlogom od vodenih boja; ako ćete nakon crtanja nanositi vodene boje, koristite grafitne olovke da ne bi došlo do razmazivanja.

Tehnike slikanja uljanim bojama na platnu

Slikanje uljanim bojama na platnu takođe zahteva pripremu Gesso prajmerom – najbolje je uz pomoć gustog sunđera ili četke naneti oko 3 sloja, kada se svaki prethodni osuši.

Na ovako pripremljenom platnu možete slikati na više načina:

#1 Variranje pritiska

Ukoliko više pritisnete četkicu, dobićete tanju boju koja se bolje meša i utapa, a laganim potezima nanosi boje će biti jači; ovako menjate i boje, i teksture na slici.

#2 Dodavanje manje ili više ulja i razređivača boje

Za suptilno nijansiranje koristite više ulja i razređivača, a za jarke boje manje; vodite računa o pucanju boje, koje se dešava ako je ona nedovoljno rastvorena i slabijeg kvaliteta.

#3 Pažljivo mešanje boja

Koristite čiste četkice i ne mešajte previše boja kako ne biste dobili neugledne, tamne i blatnjave nijanse; za razliku od gušćih farbi, uljane se lakše pomešaju i utope.

Sve navedene tehnike mogu se isprobati u radu sa različitim bojama, a neretko i kombinovati radi dobijanja interesantnih efekata. Prava prilika da naučite pravila koja se ne mogu zaobići je naš kurs crtanja i slikanja u Beogradu – oslobodite umetnike u sebi, a ostalo je na nama!