Kako su umetnost i moda povezani?
Možda ne eksplicitno, ali moda je oduvek bila sastavni deo ljudskog postojanja. Različiti vremenski periodi su sa sobom donosili promene u oblačenju, a ono što se u datom trenutku nazivalo “modernim” je često bilo podležno kritikama zbog svog neuklapanja u kalup “normalnog”.
Od trenutka kada pojedinci počinju ozbiljnije shvatati modu i videti je kao zanimanje (što se događa u 19. veku, zahvaljujući čuvenom Arts and Crafts pokretu), često se može čuti pitanje: koja je veza između mode i umetnosti?
Ovo pitanje je dostiglo svoj vrhunac 1946. godine, kada je osmišljen najmanji kupaći kostim do tada, čuveni bikini, koji je izazvao skandal svetskih razmera, a sve zbog jednog detalja koji nikome nije promakao – ženama koje su ga nosile video se pupak, što je u to vreme bilo nečuveno. Ne čudi što je bilo teško povezati takvu modu sa prestižnim umetničkim delima.
Ipak, između ova dva pojma postoji neraskidiva veza, a o čemu je tačno reč – otkrivamo u nastavku teksta.
Definisanje umetnosti i mode
Razlike koje se uočavaju između ova dva pojma prvenstveno su povezane sa njihovim vremenskim karakterom.
Moda je, najjednostavnije rečeno, stil koji je preovladavajući u jednom trenutku. Njena najbitnija osobina je katkotrajnost, jer trendovi u oblačenju dolaze i prolaze. Svedoci smo postojanja tzv. modnih sezona koje sa sobom donose novu garderobu u najrazličitijim bojama i oblicima, u zavisnosti od godišnjeg doba kome je namenjena.
Sa druge strane umetnost predstavlja ljudsku delatnost koja ima za cilj da izazove emociju ili ideju, kao i da probudi čulni užitak. Za razliku od mode, umetnost je dugotrajna, ona opstaje u vremenu i ne zavisi od promena u vremenskim prilikama.
I jedno i drugo predstavljaju jedinstveni oblik izražavanja kreativnosti, koji omogućava pojedincima koji se time bave da drugima predstave svoja dela i omoguće im da uživaju u plodovima njihovog rada.
Istorijski razvoj veze između umetnosti i mode
Kroz istoriju su i umetnost i moda doživljavale značajne promene kako bi dospele do svog današnjeg oblika. U nastavku vam navodimo dve interesantne saradnje ličnosti iz sveta mode i umetnosti tokom 20. i 21. veka koje su imale bitan uticaj i pomogle u stvaranju pravaca kakvih danas poznajemo.
Jastog haljina Else Šapareli i Salvadora Dalija iz 1937. godine
Poznata italijanska dizajnerka Elsa Šapareli, jedna od najvećih rivalki čuvene Koko Šanel, predstavljala je jednu od najistaknutijih figura u svetu mode, neposredno pre izbijanja Drugog svetskog rata. Uzevši u obzir specifičnost njenih kreacija, kao jedino logično rešenje se nametala saradnja sa Salvadorom Dalijem, takođe poznatim po svojim nadrealističkim kreacijama.
U saradnji sa Dalijem, Elsa Šapareli je kreirala čuvenu jastog haljinu. U pitanju je haljina na kojoj je naslikan ogroman jastog, što je bila upravo Dalijeva kreacija.
Saradnja se nije obustavila na tome. Njihova druga zajednička kreacija je bila šešir u obliku cipele na štiklu koji je nosila Dalijeva supruga, Gala.
Uspomena na ljubav prema klasičnoj umetnosti Aleksandra Mekvina
Čuveni modni kreator Aleksandar Mekvin ostao je poznat ne samo kao fantastičan dizajner, već i kao neko ko je bio strastveni zaljubljenik u klasičnu umetnost. Na svojim revijama uvek se trudio da tu svoju ljubav i iskaže kroz postavke vezane za klasicizam.
Ubrzo nakon Mekvinove smrti, njegovi saradnici su odlučili da njemu u čast kreiraju ekskluzivnu balsku haljinu, pokrivenu čipkom, sličnu onoj koja se nalazi na jednoj od slika Džona Kalkota Horslija.
Haljina je proglašena za Haljinom godine, a njena dizajnerka, Sara Barton proglašena je Dizajnerom godine na dodeli Britanskih modnih nagrada, 2011.
Mnogo jača veza nego što se čini na prvi pogled
Očigledno je da veza koja postoji između mode i umetnosti je mnogo dublja nego što prvobitno izgleda. Ta veza ne može biti raskinuta jer jedno uvek dopunjuje drugo.
U poslednje vreme, svedoci smo brojnih saradnji između umetnika i modnih dizajnera koji teže ka tome da neprestano osvežavaju svoje kreacije i čine ih prepoznatvljivim i jedinstvenim u svetu prepunom duplikata.