Najpoznatija dela konceptualne umetnosti
Konceptualna umetnost unela je nov način sagledavanja umetnosti kao takve, time što je ideju umetnika, odnosno koncept, stavila ispred tradicionalnih estetičkih ubeđenja kako umetničko delo treba da izgleda.
Pokret konceptualne umetnosti brzo je osvojio svet zbog svojih originalnih shvatanja šta sve može predstavljati umetničko delo. Bilo da je reč o pisanom tekstu, fotografiji, performansu, scenariju, skici ili zvuku, umetnik ima slobodu da izrazi ono što vidi. Koncentrisan na neograničenu složenost stvarnosti, on bira predmete za svoj rad koji će pokrenuti maštu recipijenata.
Ovaj pravac bio je u modi između 60-tih 70-tih godina dvadesetog veka, zajedno sa srodnim pokretom kao što je minimalizam. Vezuje se za pravac pod nazivom dadaizam, iz koga je potekao, za filozofiju Ludviga Vitgenštajna i prvu konceptualnu sklupturu Marsela Dišana pod nazivom Fontana, a ovo su neka od najpoznatijih dela.
Nazaboravni Andy Warhol i delo simbola – Cars
Varholov način upotreba različitih simbola inspirisala je konceptualne umetnike. Njega je zanimala jednostavna spoljašnjost, koja je predstavljena u vidu više predmeta ili poznatih lica poređanih vertikalno i horizontalno. Štampanjem na tkanini, sa više različitih simbola i boja, praveći slike u serijama, umetnost je doveo do masovne proizvodnje.
Umetnik, iako nije vozio, voleo je automobile, posebno marke Mercedes-Benz. Ova automobilska industrija je 1986. od Varhola naručila da stvori niz slika na kojima se vide delovi automobila sa strane i spreda. Automobil je predstavljen u više boja, sa strane i spreda.
Varhol je planirao da obuhvati još dvadeset modela u osamdeset komada, ali ga je njegova smrt prekinula u tome 1987.
Delo stvaraoca koncepta Duchamp-a – Fountain
Fountain je zapravo pisoar, koji je umetnik originalno kupio 1917. godine. Na njemu je napisao R. Mutt, a zatim je ga je izneo na umetničku izložbu. Ono što je zaintrigiralo javnosti, bila je upravo činjenica da jedan običan predmet sada postaje umetničko delo.
Dišan je na taj način prvi put definisao koncept gotovog predmeta, i zakoračio u novi umetnički talas koji se potpuno oslobodio predrasuda o tome šta umetnosti treba da bude. Ono što je važno jeste šta je on izabrao da jeste umetnost, a ne da li ga je napravio svojim rukama.
Po njegovom mišljenju, svaki predmet može biti umetničko delo, ukoliko ga umetnik izabere i dovede u takav kontekst. On je izjavio da je njegov pisoar eksperiment u vezi sa ukusom. Zato je izabrao nešto što retko kome može da se dopadne. Na izložbi u Njujorku, shvaćeno kao provokacija i skrnavljenje umetnosti, delo je odbačeno, a time postao najpoznatiji redimejd (ready made) na svetu.
Untitled (Perfect Lovers) – jednostavna fotografija sa pričom Torres-s
Felix Gonzalez Torres je bio majstor alegorija, koristeći uobičajene materijale, kojima je želeo da dočara ličnu istoriju i univerzalnu ljudsku emociju, odnosno način na koji umetnost oplemenjuje svet. Jedno od najpoznatijih dela krije onoliko interpretacija koliko ima posmatrača, ali i deo njegovog privatnog života.
Reč je o dva identična sata, postavljena jedan pored drugog, koja pokazuju isto vreme. Uzdignuta do nivoa umetnosti, fotografija skriva ljubavnu priču umetnika i njegovog partnera. Tako postavljena u horizontalnu ravan, dva sata su metafora za dva istopolna ljubavnika, koja su se u jednom trenutku našla kao savršeni ljubavnici.
Iako u početku postavljena na isto vreme, kako prolaze sati i dani, jedan sat neminovno zaostaje za drugim. Umetnik je time dočarao jedan život koji se gasi, dok drugi nastavlja svojim tempom, imajući u vidu svog partnera kojem je dijagnostikovan AIDS.
The Artist is Present – performans Marine Abramović koji je oduševio svet
Marina Abramović, poznata konceptualna umetnica, oduševila je svet svojim shvatanjem umetnosti koja obuhvata body art, mimiku, pokret, gest igru, pri čemu je u fokus stavljeno ispitivanje psiho-fizičke izdržljivosti.
Najveća izložba ove vrste umetnosti, izvedena je u Muzeju moderne umetnosti u Njujorku, gde je Marina sedela 763 časa i 30 minuta u tišini i gledala se nepomično sa svakim posetiocem koji je sedeo naspram nje. Bez dodira i razgovora sa umetnicom, kontakt očima sa njom razmenilo je 1545 posetilaca.
Tokom ove izložbe, trenutak koji su svi zabeležili kao najemotivniji, bio je susret sa njenim bivšim ljubavnikom, takođe umetnikom, sa kojim je nastupala dok su bili zajedno. Ona se tom prilikom rasplakala, dodirnula mu obe ruke, nakon čega je on izašao.
Ovo su jedna od najpoznatijih dela, koja su osvojila svet i uticala na buduće umetnike i uopšte percipiranje savremene umetnosti. Nova struja umetnosti iznenadila je javnost svojom jednostavnošću spolja, ali kompleksnošću u daljem sagledavanju dela. Umetnik je time poručio da sve može biti umetnost, kao i da je svaki predmet višeslojan u svojoj suštini.