Šta je scenografija i koje su najbolje filmske scenografije ikada
/
/
Šta je scenografija i koje su najbolje filmske scenografije ikada

Šta je scenografija i koje su najbolje filmske scenografije ikada

Scenografija predstavlja umetničku veštinu izrade pozadine u filmskim, pozorišnim i televizijskim delima. Ova delatnost se pre svega odnosi na likovno osmišljavanje pojedinih činova (u pozorištima) ili kadrova (na filmu i televiziji), kako bi se što verodostojnije vizuelno dočaralo ono o čemu se radi u samom delu. 

Postavljena scena mora biti u skladu sa tekstualnim predloškom dela i njena osnovna funkcija jeste da stvori odgovarajući ambijent i atmosferu u kojima se radnja dešava. Scenograf mora da osmisli i izgradi adekvatnu scenogafiju i da u nju smesti protagoniste dela.

Izrada scenografije nije nimalo jednostavan posao i potrebno je mnogo kreativnosti i umeća da bi se stvorila jedna prava scena. O veličanstvenosti i značaju ove delatnosti dovoljno govori činjenica da se u filmskoj industriji dodeljuje nagrada Oskar za najbolju scenografiju

S tim u vezi, predstavljamo vam najlepše filmske scenografije svih vremena, bez kojih popularni filmovi ne bi bili to što danas jesu – kultni!

#1 Metropolis – naučnofantastični film iz 1927. godine

Metropolis je kultni film iz prve polovine 20. veka, a ono što ga čini posebno upečatljivim jeste tamna, sumorna i ekspresionistička scenografija metropole, koja predstavlja pravo remek delo arhitekture i dizajna. Autor scenografije za ovaj film bio je Fric Lang, a inspiraciju je pronašao u Bauhaus-u, Art Deco-u i, naravno, nemačkom ekspresionizmu.

Scenografija Metropolisa se sastoji od drvenih i trodimenzionalnih reljefnih modela, koji prikazuju futurističku distopiju sa fabrikama u kojima ljudi izgledaju veoma malo, i sa modernim poslovnim ugradama gde su ljudi ambiciozno veliki. 

#2 Osmi putnik – fantazija iz 1979. godine

Za scenografiju filma Osmi putnik (Alien) bila su angažovana dva scenografa. Prvi je dizajnirao vanzemaljsko stvorenje i njegovo vlažno, zastrašujuće stanište, dok drugi stoji iza gotskih, lavirintnih i klaustrofobičnih svodova i hodnika. Takva savremena umetnost i pažnja prema detaljima je osigurala da ovaj film postane legendaran baš zbog fantastične scenografije.

Ono što je očigledno jeste to da su dva scenografa sarađivala i stvorila jednu savršeno komapktnu celinu. Alien je zastrašujući spoj biološkog organizma i mehaničkog dizajna koji se stapa s svemirskim brodom u koji je postavljen veći deo radnje filma. Pored toga, sam brod je futuristički prikaz potpuno funkcionalnog svemirskog putničkog vozila.

#3 Kleopatra – istorijska drama iz 1963. godine

Film Kleopatra smatra se jednim od najvećih poduhvata u kinematografiji 20. veka. Troškovi su bili toliki da je u jednom trenutku kompanija 20th Century Fox bankrotirala. Ipak, krajnji rezultat bio je neverovatan i ovaj film je stekao status kultnog i smatra se jednim od najuticajnijih filmova u pop art kulturi

Stvaranje Kleopatrinog sveta bilo je veoma mučan zadatak, na kome je danonoćno radilo hiljade umetnika, zanatlija i majstora. Cilj je bio izgraditi kompleks sa više od 70 različitih scenografija, kako bi se što bolje predstavio dug tadašnjeg Egipta. Najveći izazov bila je izgradnja statue Sfinge, visoka 10 metara i široka 20 metara. 

#4 Gospodar prstenova: Povratak kralja – fantazija iz 2003. godine

Svaki deo filma Gospodar prstenova je poseban i originalan na svoj način, ali ako govorimo o upečatljivoj scenografiji svakako se mora izdvojiti treći deo – Povratak kralja, koji je između ostalog osvojio čak 11 Oskara. 

Na što autentičnijoj ilustraciji Tolkinovih maštarija, radilo je nekoliko scenografa, s obzirom na to da je zadatak bio predstaviti impozantne građevine i predele iz fiktivne Srednje zemlje. 

Ovakav opsežan posao se itekako isplatio, a i dan danas svima koji su pogledali film u sećanju su upečatljivi setovi, počev od belih zidina Minas Tiritha, preko toplog seoskog okruženja Hobitona, pa sve do mračnih kamenitih Rudnika Morije. 

#5 Avijatičar – epska drama iz 2004. godine

Avijatičar je bio jedan od najvećih izazova reditelja Martina Skorsezea, a sama scenografija za ovaj film podrazumevala je dosta truda i pregršt rekvizita. Danima su se skupljali raznorazni antikviteti, nameštaj, slike i drugi predmeti koji su učinili da se što verodostojnije prikaže epoha u kojoj je smeštena sama radnja filma. 

Napravljen je čitav noćni klub za potrebe snimanja, kao i replika kineskog pozorišta u Holivudu, koja je čak bila skoro metar veća od originalnog teatra. 

U današnje vreme je, zahvaljujući zelenim platnima i kompjuterskoj tehnologiji, moguće snimiti gotovo čitav film u jednoj prostoriji. To znatno olakšava posao rediteljima i producentima, ali čini se da za aktere pravi užitak predstvalja rad u realnom okruženju sa pravim rekvizitima i scenografijom. 

Na svu sreću, i dalje širom sveta postoje producentske kuće koje znaju šta je scenografija i koje se trude da, kao i nekade, za potrebe snimanja filma izgrade čitav jedan omanji grad, kako bi se što verodostojnije prenela radnje na ekrane. 

Osim autentičnosti i boljeg doživljaja na taj način se oživljavaju daleki i nedostižni svetovi i mesta koja postoje u mašti autora. Zbog toga, ukoliko su i vama potrebne scenografije za film, pozorište, manifestacije ili bilo koje druge potrebe BAH kreativna radionica, opremljena najsavremenijom opremom, nudi najbolje rešenje.

Start typing and press Enter to search

Shopping Cart