Šta je scenografija i koje su najbolje filmske scenografije ikada
/
/
Šta je scenografija i koje su najbolje filmske scenografije ikada

Šta je scenografija i koje su najbolje filmske scenografije ikada

Scenografija predstavlja umetničku veštinu izrade pozadine u filmskim, pozorišnim i televizijskim delima. Ova delatnost se pre svega odnosi na likovno osmišljavanje pojedinih činova (u pozorištima) ili kadrova (na filmu i televiziji), kako bi se što verodostojnije vizuelno dočaralo ono o čemu se radi u samom delu. 

Postavljena scena mora biti u skladu sa tekstualnim predloškom dela i njena osnovna funkcija jeste da stvori odgovarajući ambijent i atmosferu u kojima se radnja dešava. Scenograf mora da osmisli i izgradi adekvatnu scenogafiju i da u nju smesti protagoniste dela.

Izrada scenografije nije nimalo jednostavan posao i potrebno je mnogo kreativnosti i umeća da bi se stvorila jedna prava scena. O veličanstvenosti i značaju ove delatnosti dovoljno govori činjenica da se u filmskoj industriji dodeljuje nagrada Oskar za najbolju scenografiju

S tim u vezi, predstavljamo vam najlepše filmske scenografije svih vremena, bez kojih popularni filmovi ne bi bili to što danas jesu – kultni!

#1 Metropolis – naučnofantastični film iz 1927. godine

Metropolis je kultni film iz prve polovine 20. veka, a ono što ga čini posebno upečatljivim jeste tamna, sumorna i ekspresionistička scenografija metropole, koja predstavlja pravo remek delo arhitekture i dizajna. Autor scenografije za ovaj film bio je Fric Lang, a inspiraciju je pronašao u Bauhaus-u, Art Deco-u i, naravno, nemačkom ekspresionizmu.

Scenografija Metropolisa se sastoji od drvenih i trodimenzionalnih reljefnih modela, koji prikazuju futurističku distopiju sa fabrikama u kojima ljudi izgledaju veoma malo, i sa modernim poslovnim ugradama gde su ljudi ambiciozno veliki. 

#2 Osmi putnik – fantazija iz 1979. godine

Za scenografiju filma Osmi putnik (Alien) bila su angažovana dva scenografa. Prvi je dizajnirao vanzemaljsko stvorenje i njegovo vlažno, zastrašujuće stanište, dok drugi stoji iza gotskih, lavirintnih i klaustrofobičnih svodova i hodnika. Takva savremena umetnost i pažnja prema detaljima je osigurala da ovaj film postane legendaran baš zbog fantastične scenografije.

Ono što je očigledno jeste to da su dva scenografa sarađivala i stvorila jednu savršeno komapktnu celinu. Alien je zastrašujući spoj biološkog organizma i mehaničkog dizajna koji se stapa s svemirskim brodom u koji je postavljen veći deo radnje filma. Pored toga, sam brod je futuristički prikaz potpuno funkcionalnog svemirskog putničkog vozila.

#3 Kleopatra – istorijska drama iz 1963. godine

Film Kleopatra smatra se jednim od najvećih poduhvata u kinematografiji 20. veka. Troškovi su bili toliki da je u jednom trenutku kompanija 20th Century Fox bankrotirala. Ipak, krajnji rezultat bio je neverovatan i ovaj film je stekao status kultnog i smatra se jednim od najuticajnijih filmova u pop art kulturi

Stvaranje Kleopatrinog sveta bilo je veoma mučan zadatak, na kome je danonoćno radilo hiljade umetnika, zanatlija i majstora. Cilj je bio izgraditi kompleks sa više od 70 različitih scenografija, kako bi se što bolje predstavio dug tadašnjeg Egipta. Najveći izazov bila je izgradnja statue Sfinge, visoka 10 metara i široka 20 metara. 

#4 Gospodar prstenova: Povratak kralja – fantazija iz 2003. godine

Svaki deo filma Gospodar prstenova je poseban i originalan na svoj način, ali ako govorimo o upečatljivoj scenografiji svakako se mora izdvojiti treći deo – Povratak kralja, koji je između ostalog osvojio čak 11 Oskara. 

Na što autentičnijoj ilustraciji Tolkinovih maštarija, radilo je nekoliko scenografa, s obzirom na to da je zadatak bio predstaviti impozantne građevine i predele iz fiktivne Srednje zemlje. 

Ovakav opsežan posao se itekako isplatio, a i dan danas svima koji su pogledali film u sećanju su upečatljivi setovi, počev od belih zidina Minas Tiritha, preko toplog seoskog okruženja Hobitona, pa sve do mračnih kamenitih Rudnika Morije. 

#5 Avijatičar – epska drama iz 2004. godine

Avijatičar je bio jedan od najvećih izazova reditelja Martina Skorsezea, a sama scenografija za ovaj film podrazumevala je dosta truda i pregršt rekvizita. Danima su se skupljali raznorazni antikviteti, nameštaj, slike i drugi predmeti koji su učinili da se što verodostojnije prikaže epoha u kojoj je smeštena sama radnja filma. 

Napravljen je čitav noćni klub za potrebe snimanja, kao i replika kineskog pozorišta u Holivudu, koja je čak bila skoro metar veća od originalnog teatra. 

U današnje vreme je, zahvaljujući zelenim platnima i kompjuterskoj tehnologiji, moguće snimiti gotovo čitav film u jednoj prostoriji. To znatno olakšava posao rediteljima i producentima, ali čini se da za aktere pravi užitak predstvalja rad u realnom okruženju sa pravim rekvizitima i scenografijom. 

Na svu sreću, i dalje širom sveta postoje producentske kuće koje znaju šta je scenografija i koje se trude da, kao i nekade, za potrebe snimanja filma izgrade čitav jedan omanji grad, kako bi se što verodostojnije prenela radnje na ekrane. 

Osim autentičnosti i boljeg doživljaja na taj način se oživljavaju daleki i nedostižni svetovi i mesta koja postoje u mašti autora. Zbog toga, ukoliko su i vama potrebne scenografije za film, pozorište, manifestacije ili bilo koje druge potrebe BAH kreativna radionica, opremljena najsavremenijom opremom, nudi najbolje rešenje.

Start typing and press Enter to search

Shopping Cart

Nema proizvoda u korpi.