Galerija Ufici u Firenci – dom najznačajnijih umetničkih slika na svetu
Galerija Ufici u Firenci, jedna je od najistaknutijih umetničkih muzeja ne samo u Italiji, već i svetu. Ona predstavlja dom nekim od najvećih renesansnih dela evropske renesansne umetnosti, te se tamo mogu videti dela velikana kao što su Leonardo, Ticijan, Direr, Karavađo i mnogi drugi.
Delo koje privlači najviše posetilaca u Muzej Ufici, te ga čini jednim od najposećenijih na svetu, jeste Botičelijevo “Rođenje Venere”.
Pre nekoliko godina, 2006. izvršena je i restauracija zahvaljujući kojoj je izložbeni prostor udvostručen, te su sada dela izložena na površini od 13.000 kvadratnih metara. Muzej Ufici, i pored svih vanrednih mera, predstavlja najposećeniji muzej na svetu, te kao takav zaslužuje našu punu pažnju.
U nastavku teksta pročitajte o istorijatu ovog prominentnog muzeja, te u slučaju da se odlučite da ga posetite, budite spremni i informisani turista!
Muzej Ufici kao istorijski i kulturni centar Firence
Ime galerije Ufici, potiče od italijanske reči uffizi, koja označava kancelarije. Razlog tome jeste to, što je projekat građevine prvobitno bio namenjen za smeštanje kancelarija firentinskih magistrata poznate dinastije Mediči. Poduhvat je počeo poznati maniristički arhitekta i istoričar umetnosti, Đorđo Vazari.
Alfonso Pariđi i Bernardo Buontalenti, završavaju projekat 1581. godine, kada se poslednji sprat pretvara u galeriju, u kojoj su Medičijevi pravili kolekciju Rimskih skupltura.
Ukoliko ste i vi, kao Medičijevi, ljubitelji skulptura i vajarstva, možete se oprobati u ovoj umetničkoj veštini, na kursu vajanja! Tokom godina Medičijevi su sve više povećavali svoju kolekciju umetničkih dela, pa je tokom godina, 45 do 50 soba postalo izložbeni prostor za slike u periodu od 13-tog do 18-tog veka.
Galerija Ufici je jedan od prvih modernih muzeja, koja je primala posetioce još od 16. veka, dok je u 18. veku konačno otvorena za javnost. Muzej Ufici godišnje poseti oko dva miliona ljudi.
Pomenuto renoviranje iz 2006. godine, izvršeno je zbog broja umetničkih dela, koja su bila u vlasništvu galerije Ufici, a za koje više nije bilo mesta za izlaganje! Muzej Ufici je zbog toga prebacio neka od dela iz svoje kolekcije u druge muzeje u Firenci.
Danas posetioci mogu uživati u kolekciji slika koja je raspoređena na 13.000 kvadratnih metara, te videti dela koja, usled nedostatka prostora, nikada ranije nisu bila izložena.
Od svoje izgradnje do danas, galerija Ufici, predstavlja neprocenjivi kulturni centar, koji je simbol Firence.
Galerija Ufici cena ulaznice i informacije
Od septembra 2020. cene pojedinačnih ulaznica su poskupele. Ona je povećana za 4 evra, pa ćete za jednodnevnu ulaznicu, umesto dosadašnjih 8, morati da izdvojite 12 evra, tokom zimske sezone. Tokom ostatka godine, najavljena cena ulaznica je 20 evra.
Trodnevna karta za galeriju Ufici, kretaće se između 18 i 20 evra. Najisplativije je i dalje kupiti godišnju ulaznicu koja košta 70 evra, a moguće je kupiti i ulaznicu kojom možete pristupiti samo glavnom objektu galerije, za 50 evra.
Kao što smo već pomenuli, galerija Ufici, godišnje primi oko milion i po posetilaca, sa stalnom tendencijom rasta. Najviše turista Firencu posćuje jula, kada na ulaz u muzej Ufici, možete čekati i do neverovatnih pet sati!
Kada je u pitanju Galerija Ufici cena ulaznice definitivno nije od presudne važnosti za posetioce, ljubitelje umetnosti. Ipak, ovo je, pored Luvra, jedan od najprominentnijih i posećenijih muzeja na svetu, koji sadrži neke od najpoznatijih i najznačajnijih umetničkih dela renesansne umetnosti.
Najznačajnija umetnička dela galerije Ufici
Kolekcija galerije Ufici, pored toga, sadrži i neprocenjive slike iz period od 12-tog do 18-tog veka, te uključuju i dela holandske, francuske i nemačke umetnosti. U galeriji možete čak videti i autoportret jednog od najznačajnijih španskih umetnika, Dijega Valeskeza.
U nastavku teksta pročitajte o nekim od najzančajnijih dela koje možete videti u muzeju Ufici.
Botičelijevo “Rođenje Venere”
Nesumnjivo najpoznatije delo u muzeju Ufici, “Rađanje Venere” predstavlja sliku, zbog koje ljudi čekaju u redu, u hodniku galerije. Poznatu sliku, gotovo da niste do sada mogli da propustite, jer je jako komercijalno eksploatisana. Botičeli je naslikao za porodicu Mediči, no nije poznato za kog člana porodice tačno.
Ovo delo posebno je interesantno zbog tehnike oslikavanja koju je Botičeli koristio. Naime ovo je delo rađeno temperom na platnu, dok su tada površine za slikanje bile od drveta. Nakon toga, platno je počelo da se popularizuje i prihvata među slikarima.
Ukoliko vas interesuju slikarske tehnike, te želite da razvijete svoju umetničku stranu, razmislite o upisivanju škole slikanja, te istražite ovu veštinu iz prve ruke!
Tema rođenja Venere, inspirisana je Homerovim spisima. Prema antičkoj legendi, nakon što je Venera rođena, uz pomoć školjke i morske pene stigla je na ostrvo Kitira. Ova legenda, inspirisala je stvaranje jedne od danas, najpopularnije slike na svetu.
Ticijanova “Urbinska Venera”
Ticijanova Urbinska Venera pravljena je po narudžbini jednog italijanskog vojvode, a interesantna je zbog svojih skrivenih značenja!
Evidentni eroticizam na slici, zapravo služi u svrhu alegorije na brak, i ženine uloge u njemu. Očigledna je povezanost sa popularnom reprezentacijom Venere, boginje ljubavi i plodnosti.
Iza tela žene, možemo videli još jednu ženu koja pridikuje detetu, te prestavlja simbol majčinstva.
Cela slika odiše simbolima i alegorije na ženine uloge u braku, što i ne treba da čudi s obzirom na to da je slika naručena za potrebe poklona, italijanskog vojvode svojoj budućoj ženi!
Karavađova “Meduza”
Uz “Rođenje Venere”, Karavađova “Meduza” predstavlja još jednu od osnovnih asocijacija na muzej Ufici.
Legenda o meduzi, biću koje je pogledom pretvaralo ljude u kamen, opšte je poznata. Nju je ubio Persej, kome je boginja Atina dala svoj štit pred suočenje sa Meduzom. Štit je bio toliko izglačan, da je Meduza uspela da vidi svoj odraz u njemu i okameni sebe.
Karavađo, u ovom delu, upravo oslikava trenutak kada Meduza prepoznaje sebe u odrazu štita, a zaprepašćenje i horor koje možemo videti na njenom izrazu lica, retko koga će ostaviti ravnodušnim.
“Meduza” predstavlja visok intenzitet realističnosti, te je facijalna ekspresija Meduze u trenutku samospoznavanja, jedna od najbolje oslikanih na ovu temu u istoriji likovne umetnosti.
Iako nam je kretanje usled svetske pandemije ograničeno, te trenutno ne možemo uživati u prelepoj arhitekturi i umetnosti galerije Ufici u Firenci, to ne znači da moramo prestati da učimo o njoj. Trenutno, galerija Ufici nudi virtuelne ture muzeja, kojim možete istražiti neka od pomenutih i drugih dela!
Nadamo se da vam je ovaj tekst bio informativan i inspirativan, te da ćete prvom mogućom prilikom organizovati svoju posetu Firenci, i u ovom neprocenjivom domu kulture grada uživati i fizički!